افکار عمومی اقناع نشده از علت حوادث زنجیره ای آتش سوزی در مجتمع های پتروشیمی

آخرین اخبار و مقالات

پتروشیمی به عنوان یک صنعت فراملی نه تنها برای اهالی صنعت، بلکه اکنون برای افکار عمومی داخل و بخشی از رسانه های جهان با اهمیت است.

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران (اینپیا)، حوادث زنجیره ای آتش سوزی های اخیر مجتمع های پتروشیمی، به دغدغه ای برای افکار عمومی به طور عام و اهالی صنعت به صورت خاص تبدیل شده است.

بخش حوادث رسانه ها انباشته از خبرهای ناگوار است؛ اما هنگامی که یک حادثه چند بار تکرار می شود نام سریالی و زنجیره ای به خود گرفته و گمانه زنی هایی را به ذهن متبادر می سازد؛ چیزی مانند قتل های سریالی و غیره. معمولا در چنین مواردی کمیته های ویژه بررسی و حقیقت یاب تشکیل می شود.

حوادث آتش سوزی های چند ماهه اخیر پتروشیمی نیز مبرا از این اصل نیست؛ تندگویان، بوعلی، اتیلن غرب، مارون، بیستون، بندر امام… آتش تن همه آنها را سخت نواخته است. موضوع می رود تا چیزی شبیه همان قتل های سریالی شود.

گرچه مسئولان ذیربط همواره بر غیرتعمدی بودن آن پای فشرده اند و البته کسی سخنان آنها را نیز تکذیب نکرده است؛ اما انتظار این بود که پرونده آتش سوزی ها همچون پرونده حوادث تلخ ناگوار دیگر در کشور مشمول مرور زمان و یا احیانا مصلحت اندیشی نشود.

نباید فراموش کرد که موضوع پتروشیمی به عنوان یک صنعت فراملی نه تنها برای اهالی صنعت، بلکه اکنون برای افکار عمومی داخل و بخشی از رسانه های جهان اهمیت دارد.

افکار عمومی هنوز به طور صریح پاسخی روشن از علل وقوع این حوادث را دریافت نکرده است؛ به بیان دیگر عدم اقناع افکار عمومی راه را بر پذیرش هر گمانه ای، حتی شایعات هموار می سازد. چیزهایی مانند؛ احتمال خرابکارنه بودن آتش سوزی، توطئه برای برکناری وزیر نفت، نامطلوب نشان دادن دولت پیش از انتخابات و…

حضور فوری مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و در برخی موارد وزیر نفت در میدان بحران، نشان از اهمیت موضوع و حمیت آنها دارد و صد البته گفت و گوهای این دو مدیر با رسانه ها، مقداری عطش افکار عمومی را پاسخ داده است.

نکته ثابتی که در همه این اظهار نظرها بیان شد همان غیرعمدی بودن حادثه بوده و مقصر عدم رعایت مقررات بین الملی ایمنی توسط برخی از واحدها عنوان شد. حتی وزارت نفت از ابلاغ بخشنامه جدید در خصوص رعایت HSE در مجتمع های پتروشیمی خبر داد و گفت در صورتی که این مورد رعایت نشود خوراک مجتمع های پتروشیمی قطع می شود؛ موضوعی که با واکنش و تکذیب دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی روبرو شد.

پرسش اساسی که مطرح می شود این که چرا پس از این حوادث مکرر خوراک این مجتمع ها قطع نشد؛ آیا این واحدها بر حسب این اظهار نظر، فوری و آنی خود را با معیارهای مربوطه انطباق دادند و یا این که آنها مقررات مربوطه را رعایت کرده اند و باید ریشه را در جای دیگری جست؟!

آیا باید حادثه آتش سوزی روز گذشته را آخرین مورد تلقی کرد یا…

منبع : انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران